Descans

Descans

Cuidar el descans és molt fonamental i la neurociència ho confirma, que el descans es imprescindible per poder tenir un cervell amb un rendiment alt i també benestar.

Clar està que els dies que no dormim molt, qualsevol cosa que ens diuen ens molesta, no tenim energia, etc. El nostres estat emocional és molt inestable, el nostre nivell de benestar no es troben en bones condicions.

Durant el descans o el somni unes de les coses que fa el cervell, es fixar allò que s’ha après i per tant quant més descansa el cervell millor es fixa , quant millor es fixi millor et pots adaptar i menys t’estressa. El potenciar l’aprenentatge està directament relacionat amb potenciar la qualitat de descans , a més durant el descans el cervell es neteja de toxines, per tant quan pitjor descanses més toxines tens i pitjor funciona, cosa que dona més desgast i més s’aproxima al col.lapse. Per tant és molt important cuidar el descans i la recuperació.

Algunes claus 

El contar el cicles de sons, no les hores de somni, el somni es produeix en cicles de 90 minuts, el cervell ha passat de somni lleuger a profund, constantment, per poder gestionar bé aquest cicles:

Primer pas:

Tria l’hora a la qual et vas a aixecar, així tendràs la costum i ajudarà al teu cervell a tenir un millor rendiment. Per tenir un elevat rendiment es necessita tenir 5 cicles diaris de 90 minuts , igual a 7’5 hores diàries, 5 cicles per 7 dies fa un total de 35 cicles, per exemple si et vols aixecar a les 8:00 h tots els dies, per tant t’has d’anar a dormir tots els dies a les 00:30 h de la nit per poder complir amb el 5 cicles. Per tenir un alt rendiment és important fer 90 minuts abans de començar amb el somni tenir una rutina abans d’anar a dormir, que sigui una activitat més relaxada, també després del somni se necessita uns 90 minuts (posteriorment) per a que el teu cervell estigui en el rendiment màxim.

Cal remarcar també que cada persona té cronotips de somni diferents, per exemple hi ha persones que tenen un rendiment més alt durant la nit o per l’horabaixa i els costa molt pels matins, per altre banda hi ha persones que no. 

També es pot dormir 4 cicles un dia o dos en la setmana, però desprès es tindrà que compensar d’alguna manera, important aprofitar les finestres dels cicles per entrar just en el moment del cicle.

Hi ha vegada et pots sentir més cansat dormint menys i això es perquè depenent del moment del cicle t’has despertat, si una persona s’aixeca en un moment del cicle de somni profund es sent cansant/a durant tot el dia. Per tant uns dies es podrà dormir més cicles i altres menys, però el més importat és que es tingui per setmana una aproximació de 30 cicles de somni fets.

És important no passar més de 2 dies seguits dormint menys de 5 cicles, per poder mantenir un alt rendiment en el cervell.

També si es vol fer alguna migdiada durant el dia hi ha dues finestres molt importants primer entre la 13:00 i les 15:00 del migdia i entre les 17:00 i 19:00 de l’horabaixa, una migdiada de  30 minuts o complir un cicles sencer de 90 minuts.